По селата в планината: Делчево, Лещен и Ковачевица

Отдавна си търсихме сгоден момент да посетим някое от китните планински селца – Делчево в полите на Пирин и Лещен и Ковачевица в южните склонове на Западните Родопи. Удобният случай се откри под формата на прекрасен завършек на един мързелив спа уикенд в Банско, когато си направихме разходка в един ден до трите живописни села.

Макар и само за няколко часа успяхме да се потопим в тази нереална за ежедневния забързан ритъм атмосфера на тишина и спокойствие, да се оставим да ни водят тесните калдъръмени улички покрай старинните къщички в тези малки планински селца, да се насладим на много красиви гледки.

Лещен

Тази година ни вървеше на подобни картини и впечатления (или пък си ги търсихме нарочно 🙂 ). Няколко месеца преди разходката до Делчево, Лещен и Ковачевица посетихме село Косово в сърцето на Родопите, което също се вписва в горната формула – живописно планинско селце със старинни къщи от друго време, обгърнати в тишина и спокойствие.

Делчево

Най-напред посетихме село Делчево в склоновете на Пирин над град Гоце Делчев. Селото се намира на около 10 километра от град Гоце Делчев и на около 60 километра от град Банско.

Спряхме на мегдана, слязохме от колите и започнахме да оглеждаме къде какво има наоколо. Разглеждахме старите къщи, простирахме взор към невероятната панорамна гледка надолу към град Гоце Делчев.

Делчево: панорамна гледка към град Гоце Делчев

Сетне тръгнахме нагоре по калдъръма, за да видим колкото може повече от селцето.

Лещен

Втората спирка беше Лещен. От полите на Пирин се прехвърлихме в полите на Родопите. Разстоянието от Делчево до Лещен не е голямо – около 24 километра, но се пътува сравнително бавно заради завоите. Пътят минава през небезизвестното напоследък село Гърмен. За пълнота, да отбележа, че в района на Гърмен се намира балнеокурортното селище Огняново.

Спряхме на мегдана, оставихме колите и тръгнахме нагоре по тесните калдъръмени улички.

Бяхме чували за Глинената къща в Лещен, така че се насочихме към нея. Пътьом си разглеждахме старите къщи и каменните дувари. Времето беше тихо и слънчево, а зелените баири наоколо приятно допълваха обстановката.

Лещен

Продължихме още малко нагоре по друма, още няколко старинни къщи и ето – най-после прекрачихме портата на голямата атракция – Глинената къща.

Глинената къща

До този момент си мислех, че и тя е от старинните, дори от най-старите, къщи на Лещен. Нищо подобно. Къщата е една обикновена хотелска стая в глинена опаковка, поне за мен. Да, необичайна стая, сред необичайна обстановка, но не бях особено впечатлена. Повече харесах малките улички и схлупените стари къщи, покрай които продължихме да се разхождаме.

Ковачевица

Накрая спряхме в Ковачевица и отново приложихме горната формула – паркирахме колите на мегдана и тръгнахме бавно по тесните калдъръми. Ковачевица се намира на около 8 километра от Лещен навътре в планината.

Тук ми се стори най-тихо и спокойно, дори прекалено усамотено. Повечето къщи изглеждаха или стари и необитаеми, или пък бяха вили и къщи за гости. Обиколихме го за по-малко от час.

Това беше последната спирка от разходката. Следобедът преваляше, а следваше работен ден. Трябваше да се отправим обратно към София.

Ако и вие разпускате в района на Банско и Добринище, може да си отделите половин ден, за да се потопите в тази приятна и различна обстановка на всяко едно от трите селца.

Оценка на читателите: 4.6 / 5 (95 Оценки)
Оценете

Ако тази статия Ви харесва, последвайте ме и в Инстаграм за повече снимки и кратки истории. Запишете се и за нашия бюлетин и получавайте новата информация директно във Вашата електронна поща!

Публикувано в екскурзии и почивки с етикети . Постоянна връзка.

7 отговора към По селата в планината: Делчево, Лещен и Ковачевица

1. Румяна Пеева каза:

Били сме в Ковачевица преди години-рай под небето.В Добринище пристигнахме миналото лято с влакчето от с.Варвара-красота,която трябва да се види!Красива е България-това е мястото,което трябва да пазим,ценим и о б и ч а м е!

• Ели Иванова каза:

Здравейте, Румяна, благодаря Ви за интереса и отзива! Така е, имаме толкова много забележителности, само трябва да им се наслаждаваме и да ги пазим!

2. Мариана каза:

Здравейте! Искам да попитам според вас дали е удачно да оставим колата в Лещен и да си направим разходка до Ковачевица? Като разстояние не е много, но дали пътят е подходящ, особено през лятото?
    Много благодаря предварително!
    ПС: Блогът ви е супер, винаги го преглеждам преди да предприем пътуване:)))

• Ели Иванова каза:

Здравейте, Мариана, разстоянието между Лещен и Ковачевица е около 8 километра, но, според мен, едва ли ще е много приятно да ги вървите по шосето, особено в жегите. Бих Ви посъветвала да отидете с кола до Ковачевица и там да се разходите. Има и водопад наблизо – Сини вир. Ние нямахме време да го видим, но там в Ковачевица имаше информационни табелки за него. До колкото си спомням, до водопада се стига за около час и половина. За съжаление, нямам поглед върху маршрута до водопада и не мога да дам точна информация. Ще се радвам да споделите, ако стигнете до водопада. Поздрави!

• Мариана каза:

Много благодаря за съвета, Ели. Ще проуча маршрута за този водопад и ако отидем, обещавам след това да ви споделя впечатления! Пожелавам ви прекрасно лято и нови, интригуващи дестинации! Поздрави!

• Ели Иванова каза:

Благодаря, Мариана, ще очаквам новини! Хубаво и интересно лято и на Вас! Поздрави!

3. Невероятна красота и приятно удоволствие в горещите дни. Тук може да се върнем и замислим към миналото си. Трябва да пазим тези места и учим историята им.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *