Иваниловските водопади: място за прекрасна разходка близо до Габрово

Ако сте тръгнали към етнографския комплекс Етъра в Габрово, може да си разнообразите още повече деня с разходка до двата водопада край селцата Иванили и Солари. По-големият от тях е много живописен, а разходката до водопадите е кратка, лека и приятна.

Иваниловски водопади

Как се стига до водопадите

До село Солари се стига с кола, като отбивката към него е в промишлената зона в северния край на град Габрово – точно противоположния на Етъра. Разстоянието от тази отбивка до селцето е около 4 километра, но пътят е тесен и със много завои, затова не може да се кара бързо по него.

Пътеката към водопадите започва още в покрайнините на Солари. Влезете ли в селото, трябва да отбиете вдясно, точно преди остър сенчест завой с мост над дерето. Ето го на снимката.

Острият завой и началото на пътеката точно преди него

Точно преди завоя започва черен път, който е и началото на пътеката към водопадите. Там преди завоя е удобно място да оставите колата. Малко по-надолу по черния път от лявата му страна има също удобна отбивка за паркиране.

Тръгвате пеша по черния път надолу и още в началото му усещате, че сте се върнали доста години назад. Къщичките покрай пътя са стари, скромни и повечето от кал.

Иваниловски водопади: Една от старите къщи по пътеката

Една от старите къщи по пътеката

При последните къщи пътят право малко завойче и продължава надолу вече като калдъръм с интересно набити камъни.

По пътеката: калдъръм

След около 20 минути от началото, пътеката навлиза в малка горичка.

Пътеката през горичката

В края на черния път, който е точно след горичката, трябва да се отклоните наляво по тясна пътечка.

Тясната пътечка вляво

След кратко спускане по пътечката се вижда първият водопад – този по-големия. Почти до него пътеката се разклонява – вдясно покрай реката е към другия водопад (той е 100-на метра по-натам), а право надолу е към първия.

Цялото разстояние от началото на пътеката до водопадите се изминава за около 25 минути. Обратния път, макар и леко нагоре, пак се взема за толкова. Пътеката е лека и приятна за ходене.

При големият водопад

Слязохме при водопада и останахме доволни от гледката. Скалите, от които се спускаше водата образуваха обширен полукръг, а отдолу водата падаше в голямо езерце. Водите не падаха от много високо, но образуваха красива водна завеса.

Скокът: по-високият от Иваниловските водопади

При водопада срещнахме едно семейство. Заприказвахме се и от дума на дума се оказа, че мъжът бил отраснал по тези места. Разказа ни, че навремето водопадът бил доста по-пълноводен. Хората си перели чергите малко по-нагоре от него по реката. Знаели го като водопад Скокът, а горният, по-малкият водопад се наричал всъщност Иваниловски.

Иваниловски водопад (този малкият отгоре)

Човекът ни разказа още, че навремето при игрите мерели височината на водопада и дълбочината на езерото с въже. Водопадът се оказал 7 метра висок, а езерцето – 4,5 метра дълбоко. Децата редовно се къпели там в езерцето през лятото.

Интересни каменни образувания

Интересни каменни образувания до големия водопад

Уточнение

Тук искам да уточня две неща – първо, защо водопадите са известни като Иваниловски, а отправна точка е село Солари. Това е така, защото реката, захранваща водопадите се намира точно по средата между двете села. Солари е по-близо до Габрово, веднага след него е село Иванили.

Второто нещо е името на село Солари. Докато пътувахме видяхме надписи както С-О-лари, така и С-У-лари. Не успях да намеря информация как е правилното изписване на името на селото, но приех варианта с „О“ – Солари, тъй като така беше изписано в Гугъл, на повечето табелки и на GPS-а.

Оценка на читателите: 4.7 / 5 (30 Оценки)
Оценете

Ако тази статия Ви харесва, запишете се и за нашия бюлетин за още интересна информация директно във Вашата електронна поща!

Публикувано в водопади, природни забележителности с етикети . Постоянна връзка.

2 отговора към Иваниловските водопади: място за прекрасна разходка близо до Габрово

1. ивелина каза:

Здравейте! Благодаря за подробната информация за водопадите. Със сигурност ще ги посетим при първа възможност. За тези специално нямах информация. Едно уточнение- „калдъръма“е много вероятно да е стар римски път.

• Ели Иванова каза:

Здравейте и благодаря за отзива! Относно бележката ви относно калдъръма, наистина прилича на римски път.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *